Od 1 czerwca 2025 r. zmieniamy zasady w zatrudnianiu cudzoziemców
Z dniem 1 czerwca 2025 r. weszła w życie Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2025 r., poz. 621) określająca warunki powierzania pracy cudzoziemcom w Polsce. Nowe przepisy porządkują dotychczasowe regulacje, upraszczają procedury oraz wzmacniają nadzór nad legalnością zatrudnienia.
Zmiany mają na celu zwiększenie przejrzystości, bezpieczeństwa oraz dostosowanie rynku pracy do aktualnych potrzeb gospodarczych.
Pełna elektronizacja postępowań:
Od 1 czerwca oświadczenia, wnioski o wydanie zezwolenia na pracę sezonową oraz wszelkie dokumenty w tych sprawach muszą być składane elektronicznie przez portal praca.gov.pl. Dokumenty złożone w innej formie będą pozastawiane bez rozpoznania.
Nowe obowiązki pracodawcy w zakresie oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi:
Pracodawca, którego oświadczenie zostało wpisane do ewidencji ma obowiązek powiadomić urząd o:
- podjęciu pracy przez cudzoziemca - w terminie 7 dni od dnia rozpoczęcia pracy
- niepodjęciu pracy przez cudzoziemca – w terminie 14 dni od dnia rozpoczęcia pracy określonego w ewidencji oświadczeń.
Pracodawca ma również obowiązek informowania o wcześniejszym zakończeniu pracy lub o tym,
że cudzoziemiec pracy nie podejmie na podstawie oświadczenia.
Uwaga: unieważnione będzie z mocy prawa oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi wpisane do ewidencji oświadczeń w przypadku zgłoszenia przez pracodawcę niepodjęcia lub wcześniejszego zakończenia pracy przez cudzoziemca – do 31.05.2025 roku, takie oświadczenie miało status wpisanego do ewidencji.
Dodatkowo przed zatrudnieniem cudzoziemca Pracodawca musi wysłać do urzędu kopię umowy
o pracę, którą zawarł z cudzoziemcem.
Starosta (Powiatowy Urząd Pracy) nie wpisze oświadczenia do rejestru oświadczeń , jeśli pracodawca nie ma uregulowanych składek ZUS i podatków.
Pracodawca nie musi już przeprowadzać tzw. testu rynku pracy!
Od 1 czerwca 2025 zniesiono obowiązek potwierdzenia przez urząd pracy, że na dane stanowisko nie ma odpowiednich kandydatów spośród zarejestrowanych bezrobotnych.
Od 1 czerwca 2025 r. urząd pracy może przyjąć ofertę pracy w celu uzyskania informacji starosty jedynie w sytuacji, gdy dostarczenia takiego dokumentu wymaga postępowanie o udzielenie zezwolenia na pracę wszczęte przed 1 czerwca 2025 r. W takim przypadku
do zgłoszenia oferty pracy należy dołączyć wniosek o wydanie informacji starosty oraz dokument potwierdzający, że sprawa wydania zezwolenia na pracę została wszczęta przed
1 czerwca 2025 r., np. kopię wezwania od wojewody do dostarczenia brakującej informacji starosty lub potwierdzenie złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na pracę przed 1 czerwca 2025 r.